Obecny czas to Śro 23:04, 22 Sty 2025 |
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zobacz posty bez odpowiedzi
Forum Yoshimura Strona Główna
»
Technika
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Motoryzacja
----------------
Motocykle
Nowości
Prototypy
Young & Old-timer
Technika
Sport
On the road!!
Tapety
Salony, wystawy, zloty...
Kompendium
Car audio
eXtreme machine
Modyfikacje
----------------
Tuning
Virtual Tuning
Hyde Park
----------------
Na speedzie...
Na luzie
Forum
----------------
Regulamin
O forum Yoshimura
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
marty
Wysłany: Nie 18:15, 04 Mar 2007
Temat postu:
12,5 tys za modyfikację silnika... boshe
trochę przesada
ale efekty wydają się być niezłe.
gwiezdnygsx-r
Wysłany: Sob 20:49, 03 Mar 2007
Temat postu:
Silniki benzynowe wyposażone w turbosprężarkę dają nam dużo radości ale pewnym kosztem. Ja osobiście uwielbiam turbo w samochodzie ale z silnikiem wysokoprężnym. Tam taką podstawą jest 1.9 TDI która nam daje spore możliwości modernizacji a moc i moment obrotowy przerastają już silniki benzynowe z tego przedziału pojemnościowego.
Gomesh
Wysłany: Nie 15:33, 31 Gru 2006
Temat postu: SILNIKI: 1,8 Turbo
Ta jednostka napędowa o pojemności 1,8 20v Turbo koncernu VAG od lat nalezy do najczęściej poddawanych profesjonalnym modyfikacjom przez miłośników tuningu. Jest to 4 cylindrowa jednostka o pojemności 1781 cm3, 5 zaworach na cylinder i turbodoładowaniu, montowana była i nadal jest w wielu modelach grupy Volkswagena i wszem i wobec jest znana jako 1,8 T. Pewnie pomyślicie skąd taka duż popularność wśród tunerów
otóż Volkswagen jako jedyny producent postawił w połowie lat 90 na tak szeroki rozwój i popularyzacje silnika z turbodoładowaniem w klasach aut popularnych. Aut koncernu VAG, wyposażonych w jednostkę 1,8 T, po europejskich drogachjeżdzą miliony. Wielka popularność silnika uczyniła go łatwym kąskiem dla firm tuningowych, które szybko odkryły, iż to bardzo trwała i łatwo poddająca się modyfikacjom jednostka napędowa... Warto zauważyć, że 1,8 T pod maskami montowane było w dwojaki sposób: poprzecznie oraz wzdłużnie. Poprzecznie to między innymi w VW Golfie, Audi A3 i TT, Skodzie Octavii, Seacie Ibizie, Leonie oraz Alhambrze. W tej grupie silniki osiągały moc 150, 180, 210 oraz 225 KM. Natomiast w VW Passacie, Audi A4, A6 i Skodzie Superb silniki montowano wzdłużnie. Tutaj moce w zależności od wersji wynosiły 150,163,180 bądz 195 KM. Sposób umieszczania silnika wymusił inne umieszczenie turbiny oraz całego układu dolotowego. Tak więc SWAPy typy motor z A4 do A3 nie są mozliwe
Zasadniczo rodzinę 1,8 T łatwo podzielić również ze względu na osiąganą moc: Pierwsza, najliczniejsza grupa (doładowanie spręzarkami
KKK K03
) występowała w wersjach 150, 163, 180 i 195 KM. Mimo stosowania różnych odmian turbospręzarki K03 (o tej samej wydajności) różnice konstrukcyjne były duże i dotyczyły głównie oprogramowania silnika. Potwierdzeniem tej tezy jest fakt, iż tzw. chip-tuning pozwalał każdorazowo na uzyskanie ok. 185-190 KM (wersje z przed 2000 roku wyposazone w tradycyjna linkę gazu osiągały nieco mniej bo około 175 KM). Jedynie najmocniejsza jednostka, fabryczna wersja (z turbosprężarką
K03
) o mocy 195 KM wyposażona była w dodatkowy intercooler oraz większe wtryskiwacze. Druga grupa silników (moc 200 oraz 225 KM) stosowana była wyłącznie w Audii TT oraz S3 i Seacie Leonie Cupra. Montowany wyłącznie poprzecznie silnik wyposażony był w większą turbosprężarkę o oznaczeniu
K04
, jednak nie była to jedyna różnica w stosunku do słabszych silników z rodziny. Zastosowano w nich ponadto inny wał korbowy, mocniejsze korbowody oraz tłoki, inne koło zamachowe oraz inne sprzęgło. Kolektory, orurowanie do 2 intercoolerów, a także cały układ wydechowy (wyposażony w 2 katalizatory oraz większej średnicy "
downpipe
") przygotowane były fabrycznie do osiągania większej mocy maksymalnej. Żeby nieułatwić pracy niedoświadczonym amatorom tuningu, inne były nawet podłączenia przewodów olejowych i wodnych do turbosprężarek
Jednak przy odrobinie know-how wszystkie elementy z łatwością można było przełożyć do "
słabszych
" 1,8 T, czyniąc z nich dobrą bazę do dalszego tuningu. Montaż samego chip'a w silniku 210/225 KM to wzrost mocy do 260 KM !!
T U N I N G
Tuning tego silnika to temat rzeka. Ilość urzytkowników, która poddawała swój silnik najróżniejszym modyfikacjom, może przyprawić o zawrót głowy. Największe doświadczenie w tej materii w Polsce ma jednak firma
VTG
, która od lat specjalizuje się w silnikach grupy VAG. W ich ofercie na chętnych czekają następujące propozycje modyfikacji najpopularniejszej jednostki 1,8 T o mocy nominalnej 150 koni mechanicznych. Podane ceny sa to orientacyjne ceny netto.
STAGE 1
Pierwszy etap prac obejmuje optymalizację elektroniki sterującej pracą silnika. W jednostkach z elektryczną przepustnicą można liczyć na osiągnięcie 185 - 190 KM. Koszt około 1 600 zł.
STAGE 2
Po wymianie wydechu na przelotowy (przeróbka obejmuje również wymianę tzw. downpipe'u) dostosowana jest elektronika. Wydech pozwala na uzyskanie ok. 10 KM więcej w stosunku do
Stage 1
. Łączczny koszt modyfikacji 3 500 zł.
STAGE 3
Dodatkowa wymiana turbosprężarki na
KKK K04
, kolektora wydechu pozwala na uzyskanie około 210 KM. Jak przy każdym etapie prac, konieczna jest optymalizacja sterownika silnika (chip). Koszt około 8 500 zł.
STAGE 4 PLUS
Oprócz powyższych modyfikacji konieczny jest założenie dodatkowego intercoolera lub montaż pojedyńczego dużego intercoolera (zamiast 2 orginalnych VAG). Po wymianie wtryskiwaczy oraz orurowania układu dolotowego, a także obudowy filtra powietrza należy ponownie zestroić silnik. Koszt takiej modyfikacji jest znaczny i wynosi już 12 500 złotych. Warto jednak zaznaczyć, że do modyfikacji używane są wyłącznie orginalne części VAG. Efekt prac to około 250 KM - maksymalna moc zalecana przez
VTG
dla tłoków/korbowodów silnika o mocy nominalnej 150 KM (dla dalszych przyrostów konieczny jest montaż tłoków z mocniejszego silnika o mocy 210/225 KM lub sprowadzenie kutych zamienników zza Oceanu).
STAGE 4
Ostatnia propozycja to modyfikacje ustalane indywidualnie, zgodnie z oczekiwaniami włąściciela auta. Potencjał silnika 1,8 T to około 420 KM przy wykorzystaniu "
normalnego
" paliwa. Przy zastosowaniu Nitra możliwe są nawet moce dochodzące do 500 KM. Koszty budowy takiego silnika są bardzo wysoke, a prace i strojenie długotrwałe.
Podziękowania dla firmy
VTG i GT
przy realizacji materiału.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2002 phpBB Group
Theme created OMI of
Kyomii Designs
for
BRIX-CENTRAL.tk
.
Regulamin